ŽÍŽALY - VLASTNÍ ODCHOV

14.01.2017 00:00

Tuším, že to bylo někdy v září, kdy jsem se rozhodla zkusit vlastní odchov žížal. Do 10 litrového kyblíku jsem na dno dala kamínky jako drenáž, hlínu, větvičky, proložila nějakými zbytky z kuchyně (ohryzky od jablek, skořápky z vajíček, šlupky od brambor, od okurek apod.), prostě, co se zrovna našlo, zase hlínu, papírové utěrky, zase hlínu. Jednotlivé vrstvy jsem rosila vodou, aby hlína byla vlhká. Vršek kyblíku jsem pak přikryla mikrotenovým sáčkem a zakryla víkem.

Přivezla jsem si malou krabičku s ještě menšími, údajně 200 ks kalifornských žížal za 250 Kč. Jestli jich tam bylo opravdu tolik našlapáno, nevím, ale do týdne jsem jich napočítala v kyblíku tak cca 9. Polilo mě horko, dvěstěpadesát káčé nejspíš v prdeli, no ale kyblík jsem dále udržovala jako Nastěnka suchý pařez. Při podzimních pracech na zahradě se mi podařilo najít 3 pěkné žížaly a pár mi jich zbylo i ze zakoupené návnady pro ryby. Putovaly rovnou do kyblíku - žížaliště. Za zhruba dva měsíce jsem prohrabala ze zvědavosti hlínu a ejhle už jsem jich našla kolem 10 ks pěkně vypasených a i několik pár menších.

V lednu jsem si řekla, že žížaliště rozšířím o další kyblík. Vysypala jsem celý obsah na igelit a kousek po kousku, žížalu po žížale, přendavala a hlavně počítala. K dnešnímu dni můžu říci, že žížaliště prospívá, v původním žížališti je 100 ks žížal, a to různé velikosti, od malinkých až po opravdu vypasené kousky, ve druhém, nově založeném je nyní 69 ks žížal. Našla jsem i řadu žlutých vajíček (kokonů).

Mikrotenový sáček zabraňuje odpařování vody, udržuje se tak stálé mikroklima, teplota okolí je cca 15 °C.